top of page
  • תמונת הסופר/תלאה גלמן

מסעותיי ללוינסקי: על טבעונות ואריכות ימים

מסע כחול

עד לא מזמן לא ידעתי איך לנסח במדויק את התשובה לשאלה "את טבעונית? צמחונית?" סוף סוף מצאתי את המענה הנכון: אני לא צמחונית ולא טבעונית. אני שייכת ל"מפחיתנים" (flexitarians ) - קהילה חדשה יחסית שאנשיה דוגלים בדיאטה צמחונית ברובה, אך אינם נמנעים מאכילת בשר או דגים מדי פעם. זה מזכיר לי את סבתי עליה השלום, לייה-ריבה. כששאלו אותה איך היא שומרת על המשקל, היא הייתה עונה ביידיש "האלפט!", כלומר חצי. פשוט, תאכלו חצי ממה שאתם רגילים.

המפחיתנים, שלהם מוקדש הפוסט הזה, הם לרוב אוכלי כל, אך משתדלים להפחית בחלבונים מן החי ולהרבות במוצרים עונתיים מן הצומח. עם הקהל הזה נמנים אנשים שאינם צורכים מוצרי חלב או ביצים, כמו גם משפחות מעורבות אשר צורכות מזון טבעוני עבור חלק מבני המשפחה ובכך מפחיתות באופן טבעי בצריכה מן החי.

כשכתבתי את הפוסט הזה נזכרתי בתכנית שצפיתי בה על האי אוקינאווה בדרום הרחוק של יפן, שהתזונה המסורתית של תושביו מבוססת ברובה על אוכל ביתי מן הצומח. יש מקומות בעולם – "האזורים הכחולים" קוראים להם – שתושביהם מאריכים ימים ומצליחים להגיע לגיל מאה ויותר, בבריאות טובה. כזו היא אוקינאווה. מתישהו, כשייפתחו שוב שערי שמים, אסע לבקר שם. כי מלבד היותה שיאנית בתוחלת החיים, היא נחשבת ל"הוואי של המזרח". ואכן, הדמיון רב: חופים יפהפיים עם חול לבן, ים טורקיז וצמחייה עבותה – מתכון שקשה להיכשל בו.

טעם לחיים

כרגע אפילו לשוק לוינסקי אני לא יכולה לצאת, אבל אספר לכם בשמחה על חנות למוצרים טבעוניים שמצאתי בו בטרם סגר. אגב, ישראל נחשבת לאחת מהמדינות הטבעוניות המובילות בעולם, ותל אביב נבחרה מספר פעמים כבירת הטבעונות העולמית. בתוך הטרנד הזה, צמחה לה בלוינסקי חנות מקסימה בשם "טעם לחיים", והיה לי העונג להכיר את דניאל, מבעלי החנות.

בחנות הצנועה הזו נמכרים בין השאר מוצרים תוצרת בית, פרי ידיהם של דניאל ובת זוגו. החנות שלהם כמעט נסתרת מן העין. לו בן זוגי לא היה חונה לצידה, ואלמלא ראיתי כמה צעירים שיצאו ונכנסו אליה, לא הייתי מבחינה בה כלל. יריעת פלסטיק ומדרגה אחת מפרידות בין המדרכה לפנים החנות, ואז כמו בארץ הפלאות מגיעים לקסם של מקום, חלום של כל מי שמחפש עגבניות מיובשות, שלל אגוזים, זרעים, פירות מיובשים ותחליפים של חלב, גבינה ובשר.

הסוד לאריכות ימים

הלקוחות הם בעיקר צעירים תושבי פלורנטין והסביבה, שמגיעים לכאן מי ברגל ומי על אופניו. זהו מקום קטן עם מבחר ענקי של דברים מיוחדים לצד מוצרי מדף הנחוצים ביומיום לטבעונים ולאנשים שרוצים לאכול בריא. יש פה מגוון גבינות מן הצומח, כמו בולגרית על בסיס סויה או לבנה שקדים, ממרחי עגבניות מיובשות ועד תחליפי בשר דוגמת פסטרמת אגוזי מלך, המבורגר פטריות, ועוד ועוד.

דניאל ובת זוגו הם טבעונים האוכלים בעיקר פירות וירקות ומכינים המון דברים בעצמם. "לפני יותר מ-15 שנים התחלתי לשנות הרגלי אכילה בגלל בת הזוג שלי", כותב דניאל באתר החנות. "עם הזמן למדתי גם לקבל דברים כמו שהם, לאהוב, לשחרר מה שיושב עמוק ולהבין את סימני הדרך שלי. היום אני גאה בכל מה שאני עושה. אני ממציא, יוצר, מגיש לכם מפרי דמיוני ונהנה מכל רגע. נמסטה!!!"

ולסיום, מציטוט של זקן אנונימי אחד מאוקינאווה למדתי כי "אין שום סוד לאריכות ימים, צריך פשוט לחיות".

צילומים: אמילי טומיאמה (Emily Tomiyama), קבוצת יפן בפייסבוק, לאה גלמן, עמוד הפייסבוק של החנות

חבל שתפספסו את הסיפורים שלי, הרשמו וניפגש במייל

bottom of page