top of page
  • תמונת הסופר/תלאה גלמן

מסעותיי ללוינסקי: חסר לכם פלפל?

מי יש לו מרווה כזאת

נפלתי בקסמה מיד כשנכנסתי לחנות. אישה יפה וצבעונית, שהסתכלה לי ישר בעיניים. זה היה בוקר שישי קיצי בלוינסקי. מכל חנויות התבלינים בחרנו להיכנס לחנות הקטנה והממוזגת, עתירת הצבעים, הניחוחות והקופסאות הרבות. איריס עמדה מאחורי הדלפק ושירתה לקוח שדיבר על קשיים בשינה. טון קולה החד משמעי המלווה במבטא פרסי (באותם ימים צפיתי בסדרה הנהדרת טהרן), נסך בי חמימות וביטחון, שיש פה ממי לבקש עצה. הבחור יצא מחויך עם קופסת פלסטיק ובה חליטת צמחי מרפא, מלווה בהנחיות לאחסון והבטחה לתנומת לילה טוב.


"מי שיש לו מרווה תחת ידו מרחיק מחלה מביתו", חייכה אלי איריס גדיד, המנהלת ביחד עם בנותיה, קארין והילה, את תבלינסקי - חנות תבלינים וצמחי מרפא בשוק לוינסקי. היא לא רק גברת השופעת ידע ועצות בכל הקשור למרכולתה, אלא גם מעניקה יחס אישי ומיוחד לכל לקוחה ולקוח. ולא רק זאת, אלא שהיא שנכנסת לעומקם של דברים, לומדת אותם על בורים ואז מעניקה טיפים מעשיים לשיפור הבריאות ולשדרוג הבישול. את זאת היא עושה בעזרת מגוון אדיר של תבלינים וחליטות הנמכרים בחנותה, שלא לדבר על כך שהיא עצמה בשלנית שחיה ונושמת את אהבתה לתבלינים ולמטבח הפרסי.


זרעי כוסברה קונים שלמים

נסו חברים לשלב ולגוון בתבלינים. לא תאמינו איזה הבדל זה עושה! כדאי לרכוש אותם תכופות ובכמויות קטנות. למשל, זרעי כוסברה עדיף לקנות שלמים, לשמור בכלי אטום ובמקום מוצל ולכתוש או לטחון ממש לפני השימוש. אני עושה את זה עם מוט טחינה ידני, כן כן. ואם במרווה רפואית עסקינן, מדובר בתבלין המתאים לאפייה, והחליטה של העלים יעילה כנגד מקרי הצטננות ומקלה גם על דלקות גרון.

ובכלל, במשך דורות רבים, מהודו ועד כוש ומסין לדרום אמריקה, בחנו הקדמונים את צמחי המרפא ואת תרומתם לבריאות. סגולותיהם המרפאות של צמחים רבים לא הוכחו אמנם עד היום מדעית, אבל כל העת נערכים מחקרים כדי ללמוד ולהעמיק עליהם ידע עד כמה שניתן. בטח תתעניינו לדעת שהמכון האמריקאי לחקר הסרטן מציין כי הראיות הקיימות כבר כיום מצביעות על כך שלתבלינים יש מקום חשוב בתזונה מעכבת סרטן.

התבלינים במקום נטחנים מדי יום, ללא כל תוספים. ההיצע העשיר כולל גם צמחי מרפא אורגניים לטיפול טבעי, פירות יבשים טבעיים, קפה איכותי הנטחן במקום ושלל פינוקים וטעמים. גם בעת הזו של קורונה, תבלינסקי פעילה ואף מספקת משלוחים לבית הלקוח.

"תבלינסקי" לוינסקי 57 תל אביב, https://www.tavlinsky.co.il/


צילומים: עמוד הפייסבוק של תבלינסקי

חבל שתפספסו את הסיפורים שלי, הרשמו וניפגש במייל

bottom of page